ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Η ανάγκη νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Πρόεδρος Φορολογικής Επιτροπής, Ελληνο-Αμερικανκό Επιμελητήριο

Είναι γεγονός ότι, από το 2005 και μετά έχουμε βιώσει απανωτά κύματα φορολογικής αναμόρφωσης με αμφίβολη αποτελεσματικότητα, πριν φθάσουμε στη περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης, όπου σημαντικό μέρος των σκληρών δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας που βιώνουμε, έπρεπε να εξυπηρετηθεί μέσα από την μόνιμη διαπιστωμένη δυσλειτουργία του φορολογικού μας συστήματος.

Βλέποντας λοιπόν τις χρόνιες αδυναμίες του να διατηρούνται σε μία κρίσιμη καμπή εκσυγχρονιστικής μεταλλαγής του καταρρέοντος οικονομικού μας μοντέλου, δεν μας μένει περιθώριο πλέον, παρά να προσλάβουμε τις συγκυρίες σαν μία τελευταία ευκαιρία για ριζική αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.

Γνώμονας οι αρνητικές συνέπειες που οι Επιχειρήσεις, έχουν βιώσει μέχρι σήμερα, από τις χρόνιες αδυναμίες του πάσχοντος συστήματος:

Υψηλό κόστος φορολόγησης, πέραν της νόμιμης φοροδοτικής ικανότητας
Υψηλό κόστος και περιττή διοικητική επιβάρυνση φορολογικής συμμόρφωσης
Αδυναμία οικονομικού προγραμματισμού λόγω συχνών μεταβολών
Φορολογικά μέτρα με αιφνιδιασμό και εν πολλοίς με αναδρομικότητα
Εμπόδια προσφυγής στο δικαίωμα δικαστικής προστασίας
Έλλειψη επιβράβευσης φορολογικής συνέπειας
Αθέμιτος ανταγωνισμός λόγω ‘’ανοχής’’ φοροδιαφυγής-παραοικονομίας
Ασυνέπεια του Δημοσίου στις υποχρεώσεις του
Νοοτροπία εισπρακτική / Σχέση υφισταμένου και όχι Συνεργάτη
Δυσκολίες προσπέλασης, σωστής, διαφανούς εφαρμογής φορολογικών νόμων
Δυσχέρειες από αδυναμίες του ελεγκτικού φορολογικού μηχανισμού
Αίσθημα αδικίας από την διατήρηση προνομίων και εξαιρέσεων
Κόστος άσκοπων μη ανταποδοτικών φόρων
Αρνητικές συνέπειες από την παρουσία του ΚΒΣ
Μπροστά στη πρόκληση αυτή, το ερώτημα παραμένει επιτακτικό.

ΣΕ ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ?
ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ?

Στο στόχαστρο λοιπόν, ΣΚΟΠΟΣ και ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΘΥΜΗΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ του νέου μοντέλου.

(Α) ΣΚΟΠΟΣ / ΡΟΛΟΣ

1. Εισπρακτική σκοπιμότητα
Το σύστημα, πρέπει να εξασφαλίζει με το πλέον οικονομικό τρόπο, τα απαραίτητα έσοδα για την ομαλή λειτουργία του κράτους και την παραγωγή των δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών.

2. Αναδιανεμητική λειτουργία
Ο φορολογικός μηχανισμός να προσφέρεται σαν αποτελεσματικό εργαλείο στο Κράτος, για την δίκαιη και αλληλέγγυα κατανομή του φορολογικού βάρος στα μέρη της κοινωνίας, με άριστη σχέση εμμέσων με άμεσους φόρους.

3. Ρυθμιστικός ρόλος
Συμπληρωματικό εργαλείο στην υπηρεσία του κράτους, στο ρυθμιστικό του ρόλο για δημιουργία κοινωνικά δίκαιων και βιώσιμων συνθηκών, μέσω διαφανών κινήτρων αλλά και απαραίτητων μηχανισμών αναστολής, σε όλες τις εκφάνσεις της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.
ς της αγοράς γιγαντώνονται, υπάρχει η ανάγκη θεσμών οι η των αδύνατων κοινωνικών τάξεων.

4. Αναπτυξιακή Διάσταση
Ειδικά απέναντι στις νέες προκλήσεις, να συντελεί στη διαμόρφωση φιλικού περιβάλλοντος για το επιχειρείν την επιχειρηματικότητα και την κατανάλωση, ευνοώντας την κινητοποίηση των πολλαπλασιαστών, επένδυσης, κατανάλωσης και συνετής αποταμίευσης.

(Β) ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΘΥΜΗΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

1.  ‘’ΔΙΚΑΙΟ’’
Δικαιοσύνη / ισονομία στη κατανομή του φορολογικού βάρους, αλλά και στη διαδικασία επίλυσης φορολογικών διαφορών, με ευθυκρισία και αποτελεσματικότητα ( διοικητική ή δικαστική).
Το Κράτος πρώτο να δείχνει το καλό παράδειγμα, με απόλυτο σεβασμό στο τεκμήριο της αθωότητας και ειλικρίνειας, βλέποντας τον φορολογούμενο σαν ‘’συνεργάτη’’ και όχι σαν ‘’υφιστάμενο’’.

2. ‘’ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ’’
Να εκσυγχρονιστεί η αποστολή και η οργανική δομή των Φορολογικών Υπηρεσιών, το δε φορολογικό βάρος να έχει την ελάχιστη παραμορφωτική επίδραση στην προτεραιότητα των αποφάσεων των Οικονομούντων προσώπων ( επενδυτές, επιχειρηματίες, καταναλωτές).
Να εξασφαλίζεται η ελαχιστοποίηση του λεγόμενου φορολογικού ‘’κενού’’, με την αποτελεσματική πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας

3. ΑΠΛΟ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Κάμψη της πολυνομίας και της γραφειοκρατίας, σταθερότητα, απλότητα και πρακτική διαδικασία στον καταλογισμό φόρων, εύλογο κόστος της πολιτείας για την είσπραξη των φόρων, χωρίς περιττή διοικητική επιβάρυνση των φορολογουμένων για την συνεπή συμμόρφωση.
Βρισκόμαστε μπροστά στη τελευταία ευκαιρία ριζικής φορολογικής μεταρρύθμισης. Οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από εκπροσώπους των αρμόδιων παραγωγικών φορέων, της επιμελητηριακής κοινότητας, θεσμικών συμβούλων αλλά και του ιδίου του κ. Υπουργού των Οικονομικών, εξαντλούν το στάδιο εμπεριστατωμένης ανάλυσης.

Τώρα πια, χρειαζόμαστε πολιτική βούληση και δημιουργική σύνθεση!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s